pl en de

« wstecz

JAWA PERAK

HISTORIA MARKI JAWA - MODELU PERAK

Nazwa tej najmłodszej czechosłowackiej firmy motocyklowej założonej w roku 1929 pochodzi od skrótu nazwisk Janecek i Wanderer (dawna nazwa wytwórni to Zbrojowka Ing. F.Janecek, Praha II). W tym samym roku Janecek rozpoczął produkcję na licencji niemieckiego Wanderera motocykle o pojemności 500 ccm. W wyniku kryzysu gospodarczego w 1932 roku rozpoczęto produkcję lekkich motocykli z jednocylindrowym silnikiem Villersa o pojemności 175ccm. Oprócz motocykli z silnikami dwusuwowymi w latach 1929-1939 fabrykę opuściło wiele modeli motocykli turystycznych i żużlowych z silnikami czterosuwowymi, z rozrządem górnozaworowym OHV i OHC, niektóre z nich produkowano seryjnie. 
Lata powojenne przyniosły nacjonalizację firmy w 1945 roku. Nie przeszkodziło to we wprowadzeniu do produkcji nowych, udanych modeli motocykli z silnikami dwusuwowymi o pojemności 250 i 350 ccm. Rok 1949 przyniósł połączenie dwóch największych czechosłowackich producentów motocykli. Powstała firma Jawa - CZ.
W 1946 roku na międzynarodowej wystawie w Paryżu, Jawa 250, tak zwany „Perak”, została nagrodzona złotym medalem na najnowocześniejszą konstrukcję wśród motocykli. Dodatkowe uznanie wzbudziły liczne i piękne powłoki chromowe czeskiego motocykla, oraz dość jaskrawy, czerwony lakier, motocykle te odnosiły wiele międzynarodowych sukcesów sportowych w latach 1946-1954.
Motor Jawa Typ 10 (później 11) był jednostką na owe czasy bardzo nowoczesną. Po raz pierwszy w seryjnej produkcji i w tej klasie pojawiły się: teleskopy w przednim zawieszeniu i tylne koło na suwakach oraz zabudowana przednia lampa, która mieściła prędkościomierz. Stacyjka z amperomierzem i kontrolką biegu jałowego znajdowała się na zbiorniku paliwa. Pojedyncze siodło zawieszone było na sprężynie i zaopatrzone w cierny amortyzator. Koła motocykla maiły ośki przetykowe, co ułatwiało ich wszelkie naprawy. 
W powojennych kryzysowych czasach gdy na całym świecie rynkowe sukcesy odnosiła konstrukcja DKW RT 125 , Jawa występowała jako motocykl popularny ale z aspiracjami, elegancki i nowoczesny.
W sumie do roku 1954 wyprodukowano 180000 sztuk tego typu motocykla.  

 JACEK BALICKI


 

 

Przykładowe zdjęcia modelu

studio mh
oferta | galeria | nasz garaż | aktualnie odrestaurowane | serwis/porady | kontakt