pl en de

« wstecz

M 72

DANE TECHNICZNE MOTOCYKLA M72


silnik:
dwucylindrowy bokser, chłodzony powietrzem,
czterosuwowy - dolnozaworowy
- średnica cylindra 78mm,
-skok tłoka 78 mm,
-pojemność 746ccm,
-stopień sprężania 6,3,
-moc maksymalna 23KM przy 4600obr/min.,
wal korbowy dzielony podparty na dwu łożyskach kulowych, stopy korbowodu łożyskowane na rolkach, tłoki ze stopu lekkiego o dwu pierścieniach uszczelniajacych i jednym zgarniającym.
-luz zamka pierścienia 0,1-0,2mm
cylindry żeliwne, głowice aluminiowe.
zawory stojące poruszane jednym wałem rozrządczym.
wał łożyskowany w łożyskach ślizgowych (w wersji po 54 r na łożysku kulowym i tulejce)
-otwarcie zaworu ssącego 76 przed ZZ, zamknięcie 90 po ZW
-otwarcie zaworu wydechowego 32 przed ZW, zamknięcie 52 po ZZ
-luz zaworowy 0,1 mm na każdym
smarowanie obiegowe pod ciśnieniem - pompa olejowa zębata, oraz rozbryzgowe na prawy cylinder.

Gaźniki :
dwa gaźniki K37
-średnica gardzieli 24mm
-dysza paliwa główna 160
-dysza wolnych obrotów 21
-iglica przepustnicy 2,5
-rozpylacz 2,7
filtr powietrza mokry z przesłona powietrza, wspólny dla obu gaźników - mocowany we wnęce na skrzyni biegów.

Instalacja elektryczna:
napięcie 6 voltowe, zapłon bateryjny z ręcznym przyspieszeniem zapłonu
-ustawienie zapłonu 4 stopnie przed ZZ (całkowicie opóźniony)
-rozwarcie styków przerywacza 0,4-0,5mm.
-świece 14/175 odstęp elektrod 0,5mm
-prądnica prądu stałego typ G11 o mocy 45W - umieszczona na przednim czopie wału korbowego
-regulacja napięciowa mechaniczna
-akumulator 6V 7Ah
-kondensator aparatu 0,18-0,2mikrofarada

Sprzęgło:
suche, dwutarczowe, umieszczone w kole zamachowym silnika
(w pierwszych wersjach motocykla stosowano sprzęgło jednotarczowe)
Skrzynia biegów:
zblokowana z silnikiem, czterobiegowa.
nożna zmiana biegów z lewej strony, ręczna ze strony prawej.
przełożenia poszczeg&lnych biegów:
-I-3,68
-II-2,28
-III-1,70
-IV-1,30

Napęd:
od silnika do skrzyni- bezpośrednio przez sprzęgło
od skrzyni do koła - wałem napędowym z jednym przegubem gumowym i jednym krzyżakowym.
przekładnia główna stożkowa o zębach śrubowych
-przełożenie 4,61

Podwozie:
rama rurowa, podwójna, zamknięta, spawana,
zawieszenie koła przedniego teleskopowe z tłumieniem olejowym
-pojemność oleju 0,1
zawieszenie kół tylnych suwakowe
siedzenia pojedyncze wahliwe

Koła:
wzajemnie wymienne
-obręcz stalowa o wymiarach 2,15/19
-ogumienie 3,75/19
-ciśnienie powietrza przód 1,6 , tyl 2,0
Hamulce:
-bębny jednostronne, stalowe -średnica 200mm ,
-szerokość szczęk 20mm
w latach po 54 stosowano bębny falbany

Pojemności:
- zbiornik paliwa 22l
- miska olejowa 2l
- skrzynia biegów 0,8l
- przekładnia główna 0,175l

Wymiary:
- rozstaw osi 1400mm
- długość 2155mm
- szerokość 825mm
- wysokość 980mm
- wysokość siedzenia 720mm
- prześwit 130mm

Ciężar:
- w stanie gotowym 219kg
Wskaźniki:
- stosunek mocy do ciężaru 105 (78,5) KM/t
- szybkość na 4 biegu przy 1000 obr/min 20,1km/h
Zużycie paliwa:
- 5,5-6,2 l/100km

uwagi eksploatacyjne:
- pięknie odpala, nawet w warunkach zimowych
- spalanie na poziomie średnim - przekracza dane fabryczne
rzeczywiste na poziomie 6-7 litrów /100km
- prowadzenie motocykla bez zastrzeżeń - za słabe tłumienie zawieszenia tylnego , dzięki znakomitemu resorowaniu siedzenia nie wyczuwalne, można zauważyć je na brukowanym luku drogi - tylne koło potrafi delikatnie uciekać.
-zdecydowanie poważna sprawa jest awaryjne działanie skrzyni biegów wymaga niejednokrotnie "dopychania" czwórki ręczna zmiana biegów, po nagrzaniu się skrzyni zmienia się luz na regulacji skrzyni - biegi potrafią wchodzić inaczej na zimnym i inaczej na ciepłym silniku a także wyskakiwać.
-ostatnia słabą rzeczą jest ładowanie
prądnica 45Watowa jest niewystarczająca w ruchu o dużym nasileniu i obowiązkową jazda na światłach.
Prądnica doładowuje tylko w średnich i wysokich przedziałach obrotów, wiec taki układ elektryczny wymaga doładowywania co kilka dni
-denerwujące może być klekotanie siedzenia pasażera , kiedy jeździ się samemu, nie obciążone siedzenie tylne na wybojach podskakuje powodując drgania i hałasy.

Słabsze strony "emki" są powodem ich modernizacji, ale nie są one konieczne do bezawaryjnego ich działania - są podyktowane jedynie wygoda w użytkowaniu.
takich modernizacji dokonano tez na etapie produkcji wprowadzając w budowie i konstrukcji wiele zmian.
do najważniejszych należą:
- wzmocnienie ramy motocykla i kosza wspornikami
- dołożenie drugiej tarczy sprzęgła
- zmiana mocowania żarówki lampy przedniej ( znika mocowanie zatrzaskowe)
- zmiana rodzaju stacyjki ( wchodzi plaski klucz)
- zmiana kształtu i mocowania błotnika przedniego (wprowadzenie wysokiego błotnika)
- przeniesienie cewki z pod pokrywy aparatu pod zbiornik paliwa
- zmiana resorowania koła wózka bocznego (wprowadzenie drążka skrętnego)
- zmiana łożyskowania walka rozrządu (zastąpiono przednie łożysko ślizgowe łożyskiem kulowym)
- wprowadzenie nowego bębna tzw. falbany, znika obręcz z prze tłoczeniami typu BMW
- zmiana kształtu i mocowania błotnika tylnego
- zmiana konstrukcji siedzenia pasażera (przejście do jednej sprężyny)
- co pomniejszym modyfikacjom ulegają lampka tylna, kranik paliwa, regulator napięcia, półka górna kierownicy...
Większość zmian zachodzi w okolicach roku 1954-tego gdzie w przestaje być produkowany dotychczasowy model i rozpoczyna się produkcja tylko i wyłącznie modelu M72M.
tylko i wyłącznie dlatego, że od 52 produkowano jednocześnie elementy poddane usprawnieniom jak i te stare.
określenie dokładnej daty wprowadzenia zmiany jest niezwykle trudne i wymaga osobnego opracowania.
Jako, że wariacje rosjan nad ulepszaniem konstrukcji poszły o wiele dalej wprowadzono do produkcji całkowicie inny motocykl o podobnej konstrukcji K750.

 

AUTOR : ADREW (REDMOTORZ.PL)

 

studio mh
oferta | galeria | nasz garaż | aktualnie odrestaurowane | serwis/porady | kontakt