Komar typ 2330
	
	
	
	
	
	
	Zespół napędowy
| 
				 
					typ silnika  | 
			
				 
					S38B4  | 
		
| 
				 
					średnica cylindra  | 
			
				 
					38mm  | 
		
| 
				 
					skok tłoka  | 
			
				 
					44mm  | 
		
| 
				 
					pojemność skokowa  | 
			
				 
					49,8 ccm  | 
		
| 
				 
					stopień sprężania  | 
			
				 
					6,5  | 
		
| 
				 
					moc nominalna  | 
			
				 
					1,4 KM (1,03 kW)  | 
		
| 
				 
					obroty mocy nominalnej  | 
			
				 
					4000 obr./min.  | 
		
| 
				 
					moment maksymalny  | 
			
				 
					0,28 kGm (2,8 Nm)  | 
		
| 
				 
					obroty momentu maksymalnego  | 
			
				 
					2750 obr./min.  | 
		
| 
				 
					cykl pracy  | 
			
				 
					dwusuw z przepłukaniem zwrotnym  | 
		
| 
				 
					jednostkowe zużycie paliwa  | 
			
				 
					ge=400g/KMh (543,6g/kWh)  | 
		
| 
				 
					chłodzenie  | 
			
				 
					swobodny przepływ powietrza  | 
		
| 
				 
					przeniesienie napędu  | 
			
				 
					kołami zębatymi (zęby skośne)  | 
		
| 
				 
					silnik-skrzynka biegów  | 
			
				 
					i=57/12=4,75  | 
		
| 
				 
					liczba biegów  | 
			
				 
					2  | 
		
| 
				 
					przełożenie biegów  | 
			
				 
					I bieg 1,92 ; II bieg 1,0  | 
		
| 
				 
					przełożenie całkowite  | 
			
				 
					I bieg 26,6 ;II bieg 13,9  | 
		
| 
				 
					zmiana biegów  | 
			
				 
					rękojeścią umieszczoną na kierownicy  | 
		
| 
				 
					ilośc oleju w skrzynce biegów  | 
			
				 
					0,5 l  | 
		
| 
				 
					sprzęgło  | 
			
				 
					dwutarczowe, mokre  | 
		
| 
				 
					odbiór napędu  | 
			
				 
					łańcuch rolkowy 1/2x4,8x100 ogniw, liczba zębów koła zdawczego z=12  | 
		
| 
				 
					instalacja elektryczna  | 
			
				 
					napięcie 6V, prądnica prądu przemiennego o mocy 20W  | 
		
| 
				 
					instalacja zapłonowa  | 
			
				 
					iskrownik-prądnica  | 
		
| 
				 
					kąt wyprzedzenia zapłonu  | 
			
				 
					stały 27 stopni (3 mm przed ZZ)  | 
		
| 
				 
					odstęp pomiędzy stykami przerywacza  | 
			
				 
					0,3-0,4 mm  | 
		
| 
				 
					świeca zapłonowa  | 
			
				 
					gwint M14x1,25 ; wartość cieplna 225 (wg Bosch) lub F80 (wg Iskra)  | 
		
| 
				 
					odstęp między elektrodami świecy  | 
			
				 
					0,5-0,6 mm  | 
		
| 
				 
					masa silnika bez oleju  | 
			
				 
					10,5 kg  | 
		
| 
				 
					gaźnik  | 
			
				 
					GM 12F  | 
		
| 
				 
					paliwo  | 
			
				 
					etylina 78, mieszana z olejem Lux 10, Lux DW lub Mixol S w stosunku 25:1  | 
		
| 
				 
					rozruch silnika  | 
			
				 
					rozrusznikiem nożnym  | 
		
	Podwozie
| 
				 
					rozstaw osi  | 
			
				 
					1150 mm  | 
		
| 
				 
					całkowita długość pojazdu  | 
			
				 
					1780 mm  | 
		
| 
				 
					całkowita szerokość pojazdu  | 
			
				 
					600 mm  | 
		
| 
				 
					wysokość siodła  | 
			
				 
					820 mm  | 
		
| 
				 
					wysokość kierownicy  | 
			
				 
					960 mm  | 
		
| 
				 
					prześwit  | 
			
				 
					160 mm  | 
		
| 
				 
					Promień  skrętu  | 
			
				 
					1800 mm  | 
		
| 
				 
					rozmiar ogumienia  | 
			
				 
					23" x 2,25  | 
		
| 
				 
					ciśnienie w ogumieniu przód/tył  | 
			
				 
					0,17 / 0,19 MPa  | 
		
| 
				 
					zawieszenie koła przedniego  | 
			
				 
					krótki wahacz pchany o skoku 50 mm  | 
		
| 
				 
					zawieszenie koła tylnego  | 
			
				 
					wahacz z amortyzatorami teleskopowymi o skoku 60 mm  | 
		
| 
				 
					hamulce  | 
			
				 
					szczękowe o średnicy 97,5 mm, przedni-ręczny ; tylny-nożny, uruchamiany za pomocą pedału  | 
		
	Dane eksploatacyjne
| 
				 
					szybkość maksymalna  | 
			
				 
					40 km/h  | 
		|
| 
				 
					zużycie paliwa  | 
			
				 
					ok.2l/100km  | 
		|
| 
				 
					dopuszczalne obciążenie  | 
			
				 
					120kg  | 
		|
| 
				 
					masa motoroweru przygotowanego do drogi  | 
			
				 
					50kg  | 
		|
| 
				 
					oświetlenie  | 
			
				 
					przód :  | 
			
				 
					reflektor o średnicy 100mm z żarówką 6V-15/15 W  | 
		
| 
				 
					tył:  | 
			
				 
					żarówka 6V-5W  | 
		|
| 
				 
					pojemność zbiornika  | 
			
				 
					6,1l ( w tym 0,5l rezerwy)  | 
		|
	Wyposażenie
| 
				 
					pompka do pompowania ogumienia  | 
		
| 
				 
					zestaw narzędzi  | 
		
| 
				 
					dzwonek rowerowy  | 
		
| 
				 
					szybkościomierz z licznikiem kilometrów  | 
		
	
	Komar typ 2350
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	Motorower Komar 3 typ 2350 jest produkowany od roku 1970 jako unowocześniona odmiana konstrukcyjna znanego i produkowanego od wielu lat motoroweru typ 2320 i 2330. Do tych konstrukcji, po długich próbach eksploatacyjnych, wprowadzono wiele zmian poprawiając jakość wykonania, niezawodność działania i łatwość obsługi. Motorower typ 2350 ma wiele zewnętrznych cech konstrukcyjnych charakteryzujących klasyczny motorower. Zastosowano w nim ramę rurowo-tłoczoną z obniżoną częścią środkową w celu ułatwienia wsiadania. Koło tylne jest resorowane za pomocą długiego wahacza oraz teleskopów o skoku 60 mm. W górną część ramy wkomponowano wygodną jednoosobową kanapkę, natomiast po bokach umieszczono dwie niewielkie puszki narzędziowe przykryte pokrywami t tworzywa sztucznego. Głębokie błotniki skutecznie chronią przed zabłoceniem. Koło przednie motoroweru jest resorowane na krótkim wahaczu pchanym i sprężynach stalowych, skok koła wynosi 50 mm. Silnik motoroweru produkowany jest w Zakładach Metalowych Predom-Dezamet w Nowej Dębie. Różni się kilkoma szczegółami konstrukcyjnymi od silników S38ZB4 stosowanych we wspomnianych wcześniej motorowerach Komar typ 2320 i 2330. Główna różnica polega na zastosowaniu rozrusznika typu motocyklowego w miejsce dotychczasowych pedałów rowerowych. Dźwignia rozrusznika jest umieszczona z lewej strony motoroweru, rozruch następuje przez naciśnięcie dźwigni do tyłu. Hamulec tylny jest uruchamiany za pomocą pedału i drążka  hamulcowego, podobnie jak w motocyklu.
	Zespół napędowy
| 
				 
					typ silnika  | 
			
				 
					S38ZB4  | 
		
| 
				 
					średnica cylindra  | 
			
				 
					38mm  | 
		
| 
				 
					skok tłoka  | 
			
				 
					44mm  | 
		
| 
				 
					pojemność skokowa  | 
			
				 
					49,8 ccm  | 
		
| 
				 
					stopień sprężania  | 
			
				 
					6,5  | 
		
| 
				 
					moc nominalna  | 
			
				 
					1,4 KM (1,03 kW)  | 
		
| 
				 
					obroty mocy nominalnej  | 
			
				 
					4000 obr./min.  | 
		
| 
				 
					moment maksymalny  | 
			
				 
					0,28 kGm (2,8 Nm)  | 
		
| 
				 
					obroty momentu maksymalnego  | 
			
				 
					2750 obr./min.  | 
		
| 
				 
					cykl pracy  | 
			
				 
					dwusuw z przepłukaniem zwrotnym  | 
		
| 
				 
					jednostkowe zużycie paliwa  | 
			
				 
					ge=400g/KMh (543,6g/kWh)  | 
		
| 
				 
					chłodzenie  | 
			
				 
					swobodny przepływ powietrza  | 
		
| 
				 
					przeniesienie napędu  | 
			
				 
					kołami zębatymi (zęby skośne)  | 
		
| 
				 
					silnik-skrzynka biegów  | 
			
				 
					i=57/12=4,75  | 
		
| 
				 
					liczba biegów  | 
			
				 
					2  | 
		
| 
				 
					przełożenie biegów  | 
			
				 
					I bieg 1,92 ; II bieg 1,0  | 
		
| 
				 
					przełożenie całkowite  | 
			
				 
					I bieg 26,6 ;II bieg 13,9  | 
		
| 
				 
					zmiana biegów  | 
			
				 
					rękojeścią umieszczoną na kierownicy  | 
		
| 
				 
					ilość oleju w skrzynce biegów  | 
			
				 
					0,5 l  | 
		
| 
				 
					sprzęgło  | 
			
				 
					dwutarczowe, mokre  | 
		
| 
				 
					odbiór napędu  | 
			
				 
					łańcuch rolkowy 1/2x4,8x100 ogniw, liczba zębów koła zdawczego z=12  | 
		
| 
				 
					instalacja elektryczna  | 
			
				 
					napięcie 6V, prądnica prądu przemiennego o mocy 20W  | 
		
| 
				 
					instalacja zapłonowa  | 
			
				 
					iskrownik-prądnica  | 
		
| 
				 
					kąt wyprzedzenia zapłonu  | 
			
				 
					stały 27 stopni (3 mm przed ZZ)  | 
		
| 
				 
					odstęp pomiędzy stykami przerywacza  | 
			
				 
					0,3-0,4 mm  | 
		
| 
				 
					świeca zapłonowa  | 
			
				 
					gwint M14x1,25 ; wartość cieplna 225 (wg Bosch) lub F80 (wg Iskra)  | 
		
| 
				 
					odstęp między elektrodami świecy  | 
			
				 
					0,5-0,6 mm  | 
		
| 
				 
					masa silnika bez oleju  | 
			
				 
					10,5 kg  | 
		
| 
				 
					gaźnik  | 
			
				 
					GM 12F  | 
		
| 
				 
					paliwo  | 
			
				 
					etylina 78, mieszana z olejem Lux 10, Lux DW lub Mixol S w stosunku 25:1  | 
		
| 
				 
					rozruch silnika  | 
			
				 
					rozrusznikiem nożnym  | 
		
	Podwozie
| 
				 
					rozstaw osi  | 
			
				 
					1150 mm  | 
		
| 
				 
					całkowita długość pojazdu  | 
			
				 
					1780 mm  | 
		
| 
				 
					całkowita szerokość pojazdu  | 
			
				 
					600 mm  | 
		
| 
				 
					wysokość siodła  | 
			
				 
					820 mm  | 
		
| 
				 
					wysokość kierownicy  | 
			
				 
					960 mm  | 
		
| 
				 
					prześwit  | 
			
				 
					160 mm  | 
		
| 
				 
					Promień skrętu  | 
			
				 
					1800 mm  | 
		
| 
				 
					rozmiar ogumienia  | 
			
				 
					23" x 2,25  | 
		
| 
				 
					ciśnienie w ogumieniu przód/tył  | 
			
				 
					0,17 / 0,19 MPa  | 
		
| 
				 
					zawieszenie koła przedniego  | 
			
				 
					krótki wahacz pchany o skoku 50 mm  | 
		
| 
				 
					zawieszenie koła tylnego  | 
			
				 
					wahacz z amortyzatorami teleskopowymi o skoku 60 mm  | 
		
| 
				 
					hamulce  | 
			
				 
					szczękowe o średnicy 97,5 mm, przedni-ręczny ; tylny-nożny, uruchamiany za pomocą pedału  | 
		
	Dane eksploatacyjne
| 
				 
					szybkość maksymalna  | 
			
				 
					40 km/h  | 
		|
| 
				 
					zużycie paliwa  | 
			
				 
					ok.2l/100km  | 
		|
| 
				 
					dopuszczalne obciążenie  | 
			
				 
					120kg  | 
		|
| 
				 
					masa motoroweru przygotowanego do drogi  | 
			
				 
					50kg  | 
		|
| 
				 
					oświetlenie  | 
			
				 
					przód :  | 
			
				 
					reflektor o średnicy 100mm z żarówką 6V-15/15 W  | 
		
| 
				 
					tył:  | 
			
				 
					żarówka 6V-5W  | 
		|
| 
				 
					pojemność zbiornika  | 
			
				 
					6,1l ( w tym 0,5l rezerwy)  | 
		|
	Wyposażenie
| 
				 
					pompka do pompowania ogumienia  | 
		
| 
				 
					zestaw narzędzi  | 
		
| 
				 
					dzwonek rowerowy  | 
		
| 
				 
					szybkościomierz z licznikiem kilometrów  | 
		
	
	Komar typ 2351
	W 1975 roku motorower Komar 2350 został wyposażony w nowy przedni widelec teleskopowy, który wyeliminował dotychczasowy widelec wahaczowy. Tak zmieniony motorower otrzymał nazwę Komar 2351. Zmiana ta wpłynęła na poprawę wygody jazdy, gdyż widelec teleskopowy lepiej pochłania wstrząsy. Wraz z widelcem teleskopowym do motoroweru wprowadzono nową lampę przednią z tworzywa sztucznego. Pozostałe dane techniczne i eksploatacyjne są takie same jak dla motoroweru Komar 3 typ 2350.
	
	Komar 2352
	
	Rodzina motorowerów Komar utrzymująca się na rynku równolegle z innymi typami motorowerów, została rozszerzona w 1978 roku o następny typ, noszący symbol Komar 2352. Jest to dalsza modernizacja znanego dotychczas motoroweru Komar typ 2351, w którym zastosowano zespól napędowy 017, a zatem na tym motorowerze kończy się rodzina silników S38ZB4, stosowanych w dotychczasowych motorowerach. Wszystkie dane techniczne i eksploatacyjne są takie same jak w motorowerze Komar typu 2351, natomiast charakterystyka silnika 017 jest podana w omówieniu motorowerów Romet typ 750 i 760.