pl en de

« wstecz

AWO 425 SPORT , AWO 425 TURIST

HISTORIA FIRMY SUHL

 Początki firmy "Simson" z Suhl sięgają 1856 roku, kiedy to bracia Simson rozpoczęli produkcję broni białej i palnej, ale jej przygoda z jednośladami zaczęła się na dobre dopiero w 1896 roku od produkcji rowerów. Jednak o Simsonie tak naprawdę zaczęło być słychać od 1908 roku za sprawą samochodów, a zwłaszcza modelu Supra z ośmiocylindrowym silnikiem o mocy 90 KM. Po pierwszej wojnie światowej, w 1930 roku powrócono do wytwarzania aut. Marka rosła w siłę i gdy w 1934 roku wstrzymano produkcję samochodów, zakłady były gotowe do produkcji zbrojeniowej. Rządowe zamówienia nie przewidywały jednak montażu armat czy karabinów, ale małych jednośladów dla wojska. Tak zaczęła się przygoda Simsona z silnikowymi jednośladami, chociaż nie były to jeszcze motocykle z prawdziwego zdarzenia, ale rower z silnikiem o pojemności 100 cm3, (BSW 98- Berlińsko- Suhlerska Fabryka Broni i Maszyn). Po wojnie Rosjanie nie zdemontowali linii produkcyjnych tak, jak zrobiono w wielu innym niemieckich fabrykach. Powołano do życia rosyjską spółkę AWTOWELO, lepiej znaną pod skrótem AWO. 

Reklama AWTOWELO 

W lipcu 1949 roku zakład opuścił AWO 425, całkowicie wzorowany na jednocylindrowym BMW R23. Tajemnicze oznaczenie kryło w sobie cyfrę "4", oznaczającą silnik czterosuwowy i liczbę "25" stanowiącą kod pojemności skokowej 250 cm3. AWO 425 podobnie jak BMW R25 (produkowane w RFN) miało silnik jednocylindrowy OHV o pojemności 250 cm3 i mocy 12 KM przy 5500 obr./min.

25 szt. serii zero AWO 425 1 maja 1950 roku

Podobieństwo widać też w rozwiązaniach podwozia (podwójna rama rurowa, resorowaniu koła tylnego na suwaku, a przedniego w widelcu teleskopowym, napędu za pomocą wałka Kardana i przekładni kątowej). Jak zwykle diabeł tkwił w szczegółach: silnik AWO miał głowicę z agrafkowymi sprężynami zaworowymi, zapłon iskrownikowy, inną prądnicę i skrzynię biegów. Dzięki dużej mocy ten lekki jednoślad mógł poruszać się z prędkością 105 km/h lub 85 km/h z wózkiem bocznym. W 1956 roku ukazał się unowocześniony jednoślad bazujący na AWO 425- AWO 425 Sport. Podstawowymi zmianami były: wahacz resorowany hydraulicznymi amortyzatorami w tylnym zawieszeniu, wygodna kanapa (w miejsce pojedynczych siodełek), nowe głębokie błotniki i podniesiona moc silnika. Ta wersja jednośladu z Suhl spotkała się z dużym uznaniem użytkowników w Polsce wykorzystywano je m.in.. w straży granicznej. 

Linia produkcyjna AWO

W 1957 roku kompletną nazwę motocykla uzupełniono nazwiskiem braci Simson– AWO Simson 425 Tourist/Sport. W 1960 roku zakończono produkcję AWO Simson 425 Tourist, a w 1961 roku AWO Simson 425 Sport.

 

Simson 425 ostatnia wersja

Simson 425 Sport - ostatnia wersja

Jednoślady z Suhl cieszyły się ogromnym powodzeniem. Przede wszystkim ze względu na dobrą jakość i wysoki poziom wykończenia. Tylko od maja 1950 roku do końca 1961 roku bramy fabryki opuściło 208709 maszyn. Nie powiodło się rozszerzenie programu produkcyjnego o trzystapięćdziesiątkę, co planowano na początku lat sześćdziesiątych. 

Simson GS350 

Simson E350

 

Plan narzucony przez moskiewskich mocodawców i partyjne kierownictwo NRD, przewidywał pozostawienie produkcji większych jednośladów zakładom MZ w Zschopau. Simson miał stać się wielkim producentem małych motocykli, motorowerów, skuterów i mopedów. Ta dyrektywa znacząco zaciążyła na losach firmy oraz na stosunkach między Simsonem a MZ. Chodziło w końcu nie tylko o pieniądze, ale także o prestiż. Ostatni czterosuwowy motocykl zjechał z taśmy produkcyjnej pod koniec 1961 roku. Po tym okresie powstawały już tylko znane u nas modele motorowerów Simson SR1, SR2E, KR51, S50B1, S51 i wiele innych, produkowanych do 1992 roku. 

Simson 425 maszyna wyścigowa

 

Simson 425- prototypowa maszyna wyścigowa

 

Wersja wyścigowa

 

 

Wersja terenowa Awo Sport

KALENDARIUM

03.04.1945 roku- koniec wojny w Suhl. Fabryka Gustloff odniosła relatywnie niewielkie szkody po wejściu Amerykanów.

01.07.1945 roku- Amerykanie wyprowadzili się, 3. lipca weszli Rosjanie.

21.07.1945 roku- wznowienie produkcji przemysłowej. Po podpisaniu Traktatu Poczdamskiego zostają przeprowadzane naprawy urządzeń domowych i maszyn rolniczych.

03.1946 roku- początek demontażu 4300 maszyn i urządzeń. Wszystkie budynki, w których produkowano sprzęt do celów wojennych, zostają zrównane z ziemią. Pozostaje 1200 maszyn.

05.03.1947 roku- nowa nazwa: „SAG Awtowelo MOSKAU” oddział Weimar.

1947 rok- propozycja produkcji lekkich motocykli. Myślano o pojemności 125 cm3 z silnikiem SACHS, które do 1941 roku były montowane w Suhl. Ta propozycja została odrzucona, ponieważ w dużej części dostawcy pochodzili z strefy zachodniej.

1947 rok- do września tego roku zostało dostarczone 36.000 rowerów i około 20.000 sztuk broni myśliwskiej do ZSRR.

1948 rok- koniec roku, zmiana nazwy: „Suhlerska Fabryka Rowerów Rosyjskiej Państwowej S.A. Awtowelo”

07.1949 roku- przedstawienie trzech prototypów. Ponowne przeróbki celem odchudzenia  motocykla o 10 kg – przez użycie najlepszych materiałów. Dalsze polepszanie wyglądu.

01.05.1949 roku- gotowych 25 pojazdów serii zero. 2 pojedyncze i 1 zaprzęgowa maszyna wystartowały do testu na dystansie 10.000 km.

10.1950 roku- pierwsze seryjne motocykle schodziły z taśmy produkcyjnej w ilości ok. 60 szt. dziennie.

03.1950 roku- pojawił się pierwszy AWO na wiosennych targach w Lipsku. Produkcja zwiększa się proporcjonalnie (na początku tylko kilka motocykli dziennie). W 1951 roku produkowano już 7300 szt., a wzrastająca ilość obrabiarek pozwoliła na potrojenie produkcji .

1950-1960- AWO 425 Tourist - 124.000 szt.

1956-1961- AWO 425 Sport - 84.600 szt.

 

Oto szczegółowy wykaz numerów seryjnych TURISTA i SPORTA jakie wychodziły w poszczególnych latach.

AWO TURIST
1950r. - od 000 001 do 001 000
1951r. - od 001 001 do 008 300
1952r. - od 008 301 do 023 000
1953r. - od 023 001 do 040 000
1954r. - od 040 000 do 059 000
1955r. - od 059 001 do 079 000
1956r. - od 079 001 do 093 000
1957r. - od 093 001 do 101 000
1958r. - od 101 001 do 112 000
1959r. - od 112 001 do 122 000
1960r. - do 122 001 do 127 865
AWO Sport

1955/56r. - od 150 000 do 157 000
1957r. - od 157 001 do 177 000
1958r. - od 177 001 do 190 000
1959r. - od 190 001 do 201 000
1960r. - od 201 001 do 214 000
1961r. - od 214 001 do 234 746

wniosek: jak ktoś dba o oryginalność motoru nie zalecane jest mieć np. skrzynie od innego modelu niż ten który się posiada (mimo że zewnętrznie są takie same - mała różnica polega na wałku rozrządu - opis szczegółowy znajduje się w tematyce o skrzyniach biegów).

 

 

AUTOR: JAREK STRYSZAWA

 

 

  

Przykładowe zdjęcia modelu

studio mh
oferta | galeria | nasz garaż | aktualnie odrestaurowane | serwis/porady | kontakt