pl en de

« wstecz

SHL M04

HISTORIA SUCHEDENIOWSKIEJ HUTY LUDWIKÓW:

 Jednym z najpopularniejszych, polskich motocykli była SHL. Nie wszyscy wiedzą, że ten skrót oznaczał „Suchedniowską Hutę Ludwików”, a w 1938 roku, gdy rozpoczęto tam produkcję pierwszych motocykli ( wówczas jeszcze z licencyjnym silnikiem Villiers o pojemności 98 ccm ), niektórzy odczytywali go jako „Setka Huty Ludwików”. Mocna i lekka konstrukcja spodobała się na ostatnich przed wojną Międzynarodowych Targach Poznańskich, gdzie zaprezentowana ją szerokiej publiczności. Niestety podkielecka fabryka podzieliła los tysięcy polskich zakładów rozgrabionych i zniszczonych podczas wojny. Z około 1000 wyprodukowanych SHL 98, do dzisiaj zachowało się przypuszczalnie kilka- dziesiąt, ale zobaczyć sprawny i jeżdżący egzemplarz jest bardzo trudno.

Na dalszy ciąg historii SHL trzeba było czekać do 1947 roku, kiedy wznowiono produkcję znanego sprzed wojny, lecz zmodyfikowanego modelu. Podstawowa zmiana dotyczyła silnika - angielski Villiers zastąpiony został przez wykonany w Polsce, lecz będący kopią silnika DKW RT 125. Ta modyfikacja pociągnęła za sobą następne, dotyczące ramy i osprzętu, lecz podstawowa konstrukcja została niezmieniona. Podwójna rama ze stalowych ceowników, widelec trapezowy tłoczony z blachy, salowe siodło obszyte skórą wciąż łudząco przypominały starą „setkę”. Zmiany, nieuniknione w trakcie mijających lat dotyczyły głównie podwozia. Silnik nazwany S 01 oparł się działaniu czasu, jak i konstruktorów, którzy mogli by go zmodyfikować. Jednostki napędowe montowane w motocyklach WSK do samego końca nie różniły się zbytnio od swego pierwowzoru.

Pierwszy powojenny model SHL oznaczony został M. 02 i sądząc po numerach ramy - od 10001 do 10203 - wyprodukowano go w ilości 203 sztuk. Następny M. 03 ( numery ramy 10204 do 10553 ) oraz M. 04 ( od numeru 10554 i W1 wzwyż ) różniły się konstrukcją podwozia. Ostatni z nich wyprodukowany został w ilości ponad 18000 sztuk ( niektóre źródła podają liczbę ok. 35000 sztuk ).

Do niedawna „sztywną eshaelkę” jak zwykło się potocznie określać model M 04 traktowano jako „złom użytkowy”, a najbardziej pasującym do niej określeniem było - stary motor. Obecnie do powszechnej świadomości zaczyna docierać pojęcie - motocykl zabytkowy. Te dwa słowa oznaczają więcej niż się na pozór wydaje. Dla pojazdów takich jak SHL są szansą na przetrwanie. Przecież ten motocykl spełnia wszelkie warunki, aby traktowano go z szacunkiem należnym zabytkowi kultury technicznej. Wiek - ponad 30 lat, sztywne tylne zawieszenie, trapezowy przód, pojedyncze siodełko, złote paski na czarnym lakierze i to, że jest polski - to rzeczywiście historia.
Obiektywnie oceniając SHL, trudno wyliczyć jej zalety, czy też wyjątkowe właściwości. Cóż może być niebywałego w tej 125- ce z przełomu lat 40 i 50.? Ani konstrukcją, ani materiałami, ani wykonaniem nie dorównuje nowoczesnym motocyklom swych czasów. Jedna z wielu wariacji na temat DKW. Natomiast posiada coś, czego nie maja najlepsze nawet, obce maszyny - jest częścią naszej historii i polskiego przemysłu motocyklowego. Tym drobnym dorobkiem trudno się chwalić, ale należy go chronić.

AUTOR : ŻELAZNY ( POLSKIE MOTOCYKLE)

 

TROCHĘ HISTORI W DATACH:

 

1938

W Hucie Ludwików w Kielcach zaczęto budować lekkie motocykle z silnikiem Villiers o objętości 98ccm, mocowanym w podwójnej ramie kołyskowej. Wojna przerwała produkcję.

1947

Prezentacja motocykla SHL 125 na wystawie w Paryżu

Rozpoczęcie pracy nad dokumentacją motocykla 125 ccm wzorowanego na przedwojennym DKW RT 125

1948

Seryjna produkcja SHL 125 w Kielcach

Prototyp motocykla rajdowego SHL RJ1

1949

Kolejne prototypy motocykli rajdowych SHL WJ1, RJ1, WJ2

1951

Utworzenie Warszawskiej Fabryki Motocykli WFM

Wstrzymanie produkcji w Kielcach

1957

 

Produkcja SHL M06 U w WSK

1959

Seryjna produkcja SHL M06T

1961

Seryjna produkcja motocykla 175 ccm- SHL M11

1963

Sprzedaż licencji na produkcję SHL M11 do Indii

1966

Wprowadzono luksusowy model Gazela z silnikiem 174ccm.

1967

Seryjna produkcja SHL M11 W

1968

SHL M17 Gazela zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich

Spadek produkcji wszystkich modeli motocykli

1969

Prototyp rajdowego SHL 250 ccm

Brak popytu na SHL Gazela

1970

Koniec produkcji SHL w Kielcach

Zaprzestano produkcji motocykli i zajęto się produkcją samochodową.

 

Przykładowe zdjęcia modelu

Pzykładowe zdjęcia odrestaurowanej SHL M04
Pzykładowe zdjęcia odrestaurowanej SHL 98 Vilers
Pzykładowe zdjęcia odrestaurowanej SHL M04
Pzykładowe zdjęcia odrestaurowanej SHL M04
studio mh
oferta | galeria | nasz garaż | aktualnie odrestaurowane | serwis/porady | kontakt